6 januari 2017

Galjema is geselecteerd voor nieuwbouw Kees Valkenstein school in de wijk Haarzicht van de gemeente Utrecht.

Installatieconcepten
Het door Galjema te verzorgen ontwerp van de installaties voor de OBS Kees Valkenstein met gymzaal zal gebaseerd zijn op het Onderwijskundig Programma van Eisen (OKPvE)en het Basis Functioneel Technisch Programma van Eisen (FTPvE) zoals opgesteld door ICS en de oplegger Van Merosch voor SPO Utrecht.

Om de ambitie van een betaalbaar ENG of BENG zoveel mogelijk te kunnen realiseren denken wij als basis aan een gebalanceerd ventilatiesysteem met toevoer via kanalen en centrale afvoer met overstroom van de lokalen naar de gangen. Alle luchtbehandelingskasten zullen worden voorzien van warmteterugwinning, verwarming en koeling. Laag-temperatuurverwarming en hoog-temperatuurkoeling, decentrale warmtapwateropwekking, LED-verlichting en een geavanceerde klimaatregelinstallatie voor optimalisatie van het energieverbruik zorgen voor beperking van de exploitatiekosten. In verband met gebruik door derden zal de klimaatinstallatie voor de gymzaal gescheiden worden uitgevoerd van de installatie van de school. Ten aanzien van de optimale werking van de installaties is het van belang dat een gebruiksvriendelijk beheersysteem wordt toegepast waarbij ook beheer op afstand kan plaatsvinden.

Gedurende het project zullen wij in de verschillende fasen laten zien dat ten aanzien van de afspraken over ENG en BENG aan de uitgangspunten wordt voldaan en zullen de investerings en exploitatiekosten voortdurend worden bewaakt ten opzichte van het beschikbaar gestelde budget.

Wij zullen daarnaast veel aandacht besteden aan de gewenste voorzieningen in de verschillende ruimten voor het gebruik van leerlingen en leerkrachten zoals benoemd in het OK PvE en meer algemeen in het FTPvE. Het betreft daarbij leerpleinen met voldoende stroompunten, nisjes, hoekjes, groepsruimten, verwerkingsruimten, multifunctionele ruimte met tribunetrap voor kleine voorstellingen en slotmusical. De locatie met de eigen werkjes van de kinderen zal bijvoorbeeld goed verlicht (uitgelicht) moeten zijn. Wij zullen daarbij pas tevreden zijn als u en de eindgebruikers dat ook zijn.

Samenwerking
In de ontwerpfase van het project zullen wij actief samenwerken met de architect en de constructeur. Daarbij vinden wij het van belang dat wij daadwerkelijk bij elkaar zitten om het ontwerp interactief met elkaar vorm te geven (Integrale ateliersessies) en waarbij ook de BIM-coördinatie plaatsvindt. Samen met de opdrachtgever, vertegenwoordigers van de school en de architect willen wij ontwerpsessies houden waarbij wij onze ideeën kunnen toetsen en waarbij de inbreng van opdrachtgever en school is geborgd.

Aan het einde van een fase, presenteren wij samen met het ontwerpteam het resultaat van ons ontwerp dat binnen het team tot stand is gekomen. Daarbij zal het principe en de werking van de installaties met behulp van tekeningen en beelden van onderdelen worden toegelicht. Het beoordelen van technische tekeningen en overige technische documenten is geen dagelijkse kost voor niet-techneuten en moet naast de dagelijkse werkzaamheden plaatsvinden dus daar zullen we zorgvuldig mee omgaan. Deze wijze van werken heeft geleerd, dat men mee kan denken met wat er in het nieuwe gebouw gaat gebeuren, goed op de hoogte blijft en dat daarmee de nodige medewerking wordt verkregen om de ambities waar te maken.

Duurzaamheid
Een goed voorbeeld van een project waarbij wij op basis van het ambitieniveau van de opdrachtgever meer dan de gebruikelijke aandacht hebben besteed aan de duurzaamheid en energiezuinigheid van het ontwerp is het project “St. Ignatius Gymnasium te Amsterdam”. Bij deze school zijn in overleg met de opdrachtgever diverse duurzaamheidsmaatregelen doorgevoerd zoals verwarming en koeling op basis van bodemopslag in combinatie met een elektrische warmtepomp. Voor het afgiftesysteem in de ruimten is gekozen voor laagtemperatuur vloerverwarming en hoogtemperatuur vloerkoeling. Voor de ventilatie in de lokalen is uitgegaan van klasse B, waarbij de capaciteit wordt geregeld op basis van aanwezigheid. Voor de lokalen en aula is gebruik gemaakt van een gecombineerde luchtbehandelingskast. Leerlingen kunnen immers maar op één plaats tegelijk zijn. Gebruik van hemelwater voor toiletspoeling, bodeminfiltratie van het hemelwater en het toepassen van een sedumdak zijn op basis van haalbaarheidsonderzoeken afgevallen.

Toekomstbestendigheid
Belangrijk is de vervangbaarheid, aanpasbaarheid en herbruikbaarheid van de installaties omdat de levensduur van installaties of bepaalde installatie delen nu eenmaal korter is dan die van de bouwkundige onderdelen. In ons ontwerp wordt rekening gehouden met toepassing van bepaalde materialen waarbij vervanging eenvoudig of relatief eenvoudig kan plaatsvinden en herbruikbaarheid van materialen (Circulair bouwen) mogelijk is.

Sluiten